Studiu. Cum ar fi afectată populația județului Bistrița-Năsăud dacă barajul Colibița ar ceda?

Barajul Colibița nu este foarte sigur în cazul unui accident. Acesta poate afecta 36% din populația județului dacă ar ceda.

Barajul nu îndeplinește condițiile de funcționare în siguranță. Pentru ca barajul să funcționeze în condiții de siguranță, este nevoie de reparații, reabilitări și înlocuiri. Suma pentru acestea se ridică la peste 100 milioane lei.

Memoriul, întocmit de compania EPMC Consulting, la cererea Apelor Române, justifică  necesitatea investiției de refacere a măștii barajului de la Colibița.

Din analiza datelor și a stării lucrărilor de la barajul Colibița rezultă că barajul nu îndeplinește condițiile de funcționare în siguranță. Pentru ca funcționarea acestuia să aibă loc în condiții de siguranță deplină sunt necesare reparații, reabilitări și înlocuiri.

Risc cedare baraj (accident) – cca 36% din populația județului ar fi potențial afectată în scenariul de cedare a barajului (a se vedea Planul de acțiune în caz de accident la barajul Colibița 2016-2025 precum și Raportul de modelare). Este vorba de 128.503 locuitori potențial afectati în scenariul de cedare a barajului, din care 1.439 în risc de pierdere a vieții. Conform<<Planului de acțiune în caz de accident la barajul Colibița 2016-2025>>, bazat pe simularea la ruperea barajului, rezultă că dezastrul hidrologic (cca 75 mil. mc) ar afecta 16 localități în aval, inclusiv municipiul Bistrița. Conform rezultatelor modelării scenariului de cedare al barajului, obiectivele identificate în risc direct de inundații includ 6.659 proprietăți, 156 obiective socio-economice și 17 obiective culturale, 990 ha teren agricol, alături de infrastructura aferentă (peste 100 km de drumuri, cca 19 km de cale ferată, stație de epurare, priza de apă, linii electrice etc.). În scenariul de cedare a barajului, ar fi afectați direct 19.439 locuitori din care 1.439 cu risc de pierdere a vieții omenești, și indirect până la 128.503 locuitori, populația totală a celor 16 localități.” – arată memoriul, bazat pe studiul întocmit de specialiști.

Astfel, atât starea măştii barajului, cât şi starea echipamentelor hidromecanice impun realizarea unor astfel de lucrări importante de reabilitare, în timp ce continuarea exploatării în actualele condiţii (cu nefuncţionarea golirii de fund) implică riscuri foarte mari care nu pot fi acceptate: o eventuală rupere a barajului ar produce efecte devastatoare, inclusiv pierderi de vieţi omeneşti, pe întregul sector situat în aval de baraj, cca 36% din populația județului fiind potențial afectată. – mai arată studiul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *